عنوان 20- همزمان با توسعه اقتصاد دیجیتال، صنعت بانکداری کشور در تلاش است تا به منظور ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان، تحولات فناوری و دیجیتال را در عملیات خود معرفی کند.
امروزه هلدینگ های فناوری یکی از نیازهای اجتناب ناپذیر مراکز و موسسات مالی است. در عصر دیجیتال، ارائه خدمات بانکی بدون زیرساخت سخت افزاری غیرممکن است. یکی از بانک هایی که در این راستا اقدامات گسترده ای انجام داده است، بانک تجارت است.
تفتا شعبه قدرتمند فناوری و دیجیتال بانک تجارت استبانک تجارت در سال 1393 به منظور ارائه راهکارهای دیجیتال و توسعه محصولات جدید بانکی و پرداخت، هلدینگ فناوری و نوآوری را با نام اختصاری «تفتا» تأسیس کرد.
محصولات و راهکارهای تحت پوشش گروه تفتا در زمینه هایی مانند بانکداری باز، یکپارچه سازی خدمات مالی، بانکداری دیجیتال، مدیریت داده ها، توسعه زیرساخت ها، امنیت سایبری و راهکارهای مدیریت اعتبار می باشد. تفتا همچنین مسئولیت مدیریت چندین پروژه بزرگ و محصولات حیاتی را برای بانک تجارت و سایر مشتریان بر عهده دارد.
سرمایهگذاری در استارتآپهای مبتکر فینتک و پرداخت در بخشهایی مانند وامدهی، لجستیک، زنجیره تامین، کلان داده و مدیریت اعتبار و بازی در اکوسیستم فینتک ایران از جمله برنامهها و اهداف تفتا است.
در واقع بانک تجارت با راه اندازی این مرکز سعی در ایجاد ارزش و هم افزایی بین اکوسیستم مالی و فین تک و توسعه و اجرای طرح تحول دیجیتال خود دارد. دیدار با اکوسیستم نوآوری و دیجیتالی کشور و تسهیل ارتباط بانک و اکوسیستم فین تک از دیگر ماموریت های گروه تفتا است.
موفقیت ها از وام های کوچک تا سرمایه گذاری های میلیاردی متغیر استگروه تفتا توانست شاخص های قابل توجهی را نشان دهد. این گروه در سال های اخیر با شرکت های تابعه خود تولید ابزارها و بسترهای کاربردی و همچنین محصولات مرتبط با خرده فروشی، بانکداری تجاری و اصناف را در دستور کار خود قرار داده است تا بتواند پاسخگوی اکثر مشتریان باشد. نیاز دارد. .
شرکت ایران کیش به عنوان یکی از 8 شرکت گروه تفتا که در زمینه خدمات پرداخت الکترونیک و خدمات اعتباری فعالیت می کند، اخیراً به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان نرم افزارهای ویژه در کشور انتخاب شد. انتخاب این شرکت بر اساس شاخص های متعددی صورت گرفته است که یکی از مهمترین آنها تولید برجسته این شرکت در زمینه نرم افزارهای تخصصی تراکنش منطبق بر نیاز کشور است.
ایران کیش محصولاتی مانند ریال دیجیتال، بازارچه تجارت، صنعت یار و کالابرگ الکترونیک در زمینه خدمات دیجیتال و فین تک ارائه کرده است. بر اساس اعلام این شرکت، میانگین تراکنش ایران کیش در ماه 93 هزار میلیارد تومان است و به طور متوسط در هر ثانیه 212 تراکنش انجام می شود. این شرکت یک میلیون و صد هزار دستگاه کارتخوان دارد و با 17 بانک قرارداد دارد.
سیمرغ تجارت یکی دیگر از شرکت های فعال هلدینگ بانک تجارت است که هدف آن ارائه راهکارهای نوین بانکی با محوریت کانال های دیجیتال و پرداخت خرد است.
یکی از مهمترین محصولات شرکت «سیمرغ تجارت» در زمینه بانکداری دیجیتال، اپلیکیشن «بوجت» است که درگاه یکپارچه بانک تجارت برای انواع خدمات آفلاین و دیجیتال می باشد. این برنامه علاوه بر خدمات بانکی و مالی، خدمات جدیدی مانند خرید اعتباری (BNPL) و انواع وام های خرد از جمله وام ازدواج را به صورت کاملا آنلاین به کاربران ارائه می دهد.
علاوه بر برنامه بودجه؛ پلتفرم وام و اعتبار خرد، ارک، پلتفرم معاملات بانکی باز نمونه هایی از محصولات سیمرغ تجارت هستند. بر اساس اعلام این شرکت، 60 هزار ریزساختار از طریق دیجیپ در محل خرید از طریق بستر اعتباری و وام دهی سیمرغ تجارت به ارزش یک میلیون و 400 هزار میلیارد تومان ساخته شده است.
تکنوجرات یکی دیگر از اعضای تفتا به عنوان مرکز ویژه بانک تجارت برای ورود به اکوسیستم نوآوری و سرمایه گذاری در زمینه های مختلف به ویژه فین تک ها و فناوری های ضروری بانک تجارت از این طریق در کسب و کارهایی مانند دیجی پی، فرابوم، فونیکس ایجاد شد. ، آوای تزیت، او در جاده، پایبار، لامینگو، بیدک و غیره سرمایه گذاری کرده است. این شرکت تا امروز 350 میلیارد تومان سرمایه گذاری نقدی داشته است.
سایر شرکت های فعال گروه تفتا از جمله تاتا، زفتا، تجارت شایان، دیتا و چابک تجارت نیز در راستای تحولات دیجیتال و ایجاد زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش بانکی اقداماتی را انجام داده اند که به توسعه بانکداری نوین بانک تجارت.
هلدینگ فناوری بانک تجارت با نام مستعار بانک به کم جامههلدینگ های فناورانه و دیجیتال بانک ها به عنوان یکی از عوامل مهم تحولات بانکی در جهان، تأثیر جدی بر فعالیت بانک ها و در نهایت بر جامعه می گذارد.
افزایش کارایی و کاهش هزینه ها یکی از اصلی ترین اثرات این هلدینگ ها می باشد. بانک ها با استفاده از فناوری های نوین می توانند خدمات بهتر و سریع تری را به مشتریان خود ارائه دهند و این امر سودآوری آنها را افزایش می دهد.
افزایش امنیت در تراکنش های مالی نیز یکی از دستاوردهای مهم تحول دیجیتال برای بانک ها است. با توجه به اینکه تراکنش های مالی از طریق اینترنت انجام می شود، بانک ها باید از تدابیر امنیتی قوی برای جلوگیری از سوء استفاده از اطلاعات مشتریان خود استفاده کنند.
آنچه در خارج از خود بانک جالب است این است که پیشرفت های تکنولوژیکی در بانکداری و عملیات آنها در نهایت به نفع جامعه بوده است، زیرا بانکداری مدرن دسترسی به خدمات بانکی را افزایش می دهد. در مناطق دورافتاده یا با دسترسی محدود به خدمات بانکی نمی توان از این خدمات استفاده کرد، اما فناوری و هلدینگ دیجیتالی بانک ها به آنها امکان ارائه خدمات بانکداری آنلاین به این افراد را می دهد.افزایش شفافیت و کاهش فساد در تراکنش های مالی از دیگر آثار در دسترس بودن است. فن آوری و هلدینگ دیجیتال بانک ها برای جامعه مفید است. با توجه به اینکه تراکنش های مالی از طریق اینترنت انجام می شود، بانک ها می توانند تراکنش های مالی مشتریان خود را نظارت و کنترل کنند. این امر باعث کاهش فساد و افزایش شفافیت در معاملات مالی می شود.