close
متخصص ارتودنسی
- پیام بلوچ - بلوچ و بلوچستان -payam baloch - - 113
loading...

- پیام بلوچ - بلوچ و بلوچستان -payam baloch -

هیچ ورزشی برای قلب ، بهتر از خم شدن و گرفتن دست افتادگان نیست.

اسپیدژحلقه ارتباط بین تمدنهای جیرفت وشهرسوخته

payam بازدید : 810 1 / 6 / 1390 نظرات ()

 آخرین تحقیقات گروه باستان شناسی در گورستان ماقبل تاریخ" اسپیدژ" نشان داد محوطه باستانی "اسپیدژ" حلقه ارتباطی بین تمدن جیرفت و شهرسوخته بوده است.محوطه باستانی اسپیدز متشکل از دو قبرستان است که به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد باز می گردد.این محوطه باستانی در عصر مفرغ شهری بسیار پیشرفته و صاحب تکنولوژی بوده است.تاکنون در این محوطه کاوشهای باستانشناسی بسیار محدودی انجام کرفته ،در حالی که اغلب قبور این منطقه توسط حفاران غیر مجاز (غارتگران فرهنگ) تخلیه شده است.آخرین کاوشها در محوطه اسپیدز به مدت 45 روز در سال گذشته انجام شده و اکنون کارشناسان مشغول مطالعه روی اشیای بدست آمده و تحلیل و بررسی آنها هستند.سفالهای بدست آمده در این سه منطقه(اسپیدژ،شهر سوخته و جیرفت)کاملا با یکدیگر همخوانی دارند.از سوی دیگر اسپیدز بین محوطه باستانی شهر سوخته و جیرفت قرار دارد.

نکات اینترنتی در چند خط

payam بازدید : 927 1 / 6 / 1390 نظرات ()

 لینك ها را در صفحات جدید باز كنید.

وقتی شما به لینكی بر می خورید (مقصود همان كلمات یا عباراتی است كه عموما آبی رنگ هستند و "كرزر" با رفتن بر روی آنها، به "دست" تبدیل می شود) می توانیدآن را در همان پنجره باز كنید و یا اینكه آن را در پنجره جدیدی باز كنید. بهتر است همیشه لینك ها را در پنجره جدید باز كنید، برای این كار بجای اینكه به راحتی روی لینك رفته كلیك چپ كنید، روی لینك بروید و سپس كلیك راست كنید، بعد از آن روی open in a new window بروید و در مرحله آخر كلیك راست را رها كنید. با این كار لینك در پنجره جدیدی باز می شود.

 

روستای محترم آباد را بشناسیم

payam بازدید : 1260 1 / 6 / 1390 نظرات ()

 روستای محترم آباد در بخش فنوج در 186 کیلومتری شهرستان نیکشهر واقع شده است و دارای جمعیتی بالغ بر 2800 نفر میباشد مساحت آن با احتساب مزارع کشاورزی 2500 هکتار است فاصله این روستا تا مرکز استان سیستان و بلوچستان حدود 650 کیلومتر و تا مرکز بخش 46 کیلومتر بنا بر این یکی از دور ترین روستاهای کشور به حساب می آید .

این روستا به وسیله یک جاده خاکی به شهرستان کهنوج واقع در استان کرمان و به استان هرمزگان متصل میشود. از نظر ویژگیهای طبیعی در مسیر دو رودخانه به نام های گزان و پوتری قرار دارد که آبریزآنها به سمت جازموریان میرود از جمله محصولات کشاورزی روستا :خرما- گندم ومرکبات است که البته با توجه به خشکسالی اخیر درختان خرما خشک شده وبه کشاورزان منطقه خسارات سنگینی وارد شده است و اکثر آنها بیکار ویا جهت کارگری به شهرستان چابهارویا سایرنقاط مهاجرت نموده اند.

 

بررسی شعر شاعران روحانی استان سیستان و بلوچستان

payam بازدید : 1175 1 / 6 / 1390 نظرات ()
<:P:> 

شعر شاعران استان سیستان و بلوچستان را از جهت بررسی « موضوع شعر شاعران روحانی اهل سنت» مورد پژوهش و بحث قرار داده‌ام، بدواً مقدمه و پیش گفتاری درباره لسان شعر بیان شده و در فصل بعدی راجع به راه یافتن لغات عربی و اردو درزبان فارسی بحث شده است و اندكی هم در مورد كلمات اصیل فارسی كه اردو زبانان در محاورات و نوشتجات خویش به كار می‌برند، گفتگو صورت گرفته است. آنگاه قبل از ورود به بحث اصلی كه موضوع پژوهش هست، كلیاتی را درباره‌ی شعر بلوچ كه به طور تیتروار ذیلاً بیان می‌گردد به بحث كشیده‌ام:

- بلوچ كثرت خواهی در مسائل مادی و معنوی دارد.

- آغاز تحصیلات دینی بلوچ‌ها در مكتب‌خانه‌ها و مدارس دینی با شعر همراه است.

- از بدو تولد تا دم مرگ زندگی آنها با شعر عجین هست به گونه‌ای كه می‌توان گفت: « زبان این قوم یعنی زبان شعر.»

- وابستگی‌های روستایی ، قومی و قبیله‌ای در شعر بلوچ به چشم می‌خورد.

- شعر مكران ( بلوچستان مركزی) با زبان فارسی آمیخته است.

- آثار شعر بلوچی كه اكثراً شفاهی است از طریق نقل سینه به سینه به نسل‌های بعدی منتقل شده است.

- شعر بلوچی ساده و دارای روشنی بیان است و مناظر اطراف خود را توصیف می‌كند.

- شعر حماسی بلوچ شامل قصایدی از جنگ‌های قبیله‌های بزرگ مانند: رندولاشاری و رندو كلمتی است.

- نهایتاً اینكه ، خمیر مایه‌ی شعر روحانیون بلوچ، مایه‌های مشترك اسلامی، تعلیمات دینی و مذهبی ، مدرح و نعت پیامبر ص و اهل بیت (ع) و با رگه‌هایی از عرفان همراه است. و اگر كسی بخواهد قوم بلوچ را بشناسد ، یكی از راههای مهم آن، همین موضوعاتی است كه درباره‌ی آنها شعر سروده است.

<:P:>

جغرافیای طبیعی بمپور

payam بازدید : 974 1 / 6 / 1390 نظرات ()

   این منطقه در محدوده جغرافیایى ً00:َ00 : ُ27 تا ً00 :َ30 :ُ27 عرض شمالى وً00 :َ00 :ُ60 تا ً00 :َ30 :ُ60 طول خاورى و در فاصله 25 كیلومترى باختر شهرستان ایرانشهر قرار دارد و شامل نقشه هاى توپوگرافى 50000/1 رودخانه دبگزان ـبمپورـسرتختى ـشمال سرتختى است.

   از نظر تقسیمات زمین شناسى ایران محدوده مورد مطالعه جز زون جنوب شرقى ایران محسوب شده و مابین دو ورقه اسپكه در جنوب و ورقه بزمان در شمال كه بترتیب جزء زون افیولیتى ایرانشهر-سرباز و زون جبال بارز مسوب مى شوند قرار دارد.سیستم راههاى ارتباطى در منطقه مشتمل بر راههاى اسفالته و خاكى است كه ، امكان ارتباط ان را با سایر مناطق ممكن میسازد.

بطورى كه راه اسفالته بمپور- چاه دراز - اسپكه (87 كیلومتر)، ارتباط  با بخشهاى جنوب غربى ورقه و ابادى اسپكه را ممكن میسازد.و راه اسفالته بمپور- چاه شور (حدود 68 كیلومتر) ارتباط با بخشهاى شمال غربى ورقه و ابادى چاه شور از ورقه سند را امكان پذیر میسازد. راه اسفالته بمپور- بزمان(20 كیلومتر راه اسفالته فرعى +65 كیلومتر راه اسفالته اصلى )نیز با روند تقریبى شمال باخترى-جنوب خاورى امكان ارتباط با ورقه بزمان و بخشهاى شمال خاورى ورقه را ممكن میسازد.خود بخش بمپور نیز از طریق راه اسفالته نسبتا كوتاهى ( بمپور-نوك جوب ) میتواند با بخشهاى شرقى ورقه ارتباط داشته باشد.. میزان راههاى خاكى در منطقه بسیار ناچیز بوده و در بخش مركزى و شرق ورقه جاى دارند كه در نهایت به راههاى اسفالته متصل میگردند.

 

جغرافیاى طبیعى منطقه

 

آب و هواى ناحیه گرم و خشك و كویرى است .میانگین درجه حرارت در منطقه حدود 20 تا 25 درجه سانتیگراد بوده ، میزان رطوبت نسبى هوا بسیاركم و بارندگى سالیانه نامنظم است(كمتر از 100 میلیمتر).

  یخبندان در منطقه بسیار نادر و روزهاى ابرى كم است .ریزشهاى جوى در منطقه بصورت باران و اكثرأرگبار است و بارش برف بندرت دیده مى شود و قسمت اعظم آن به زمستان و اوایل بهار مربوط مى شود.این ورقه از آبادیهاى محدودى تشكیل شده كه تمامأ در جنوب ورقه متمركزند.

یكى از دلایل بارز این اجتماع وجود رودخانه بمپور میباشد كه در تمام فصول سال اب در ان جارى بوده ونقش مهمى رادر ابیارى و زهكشى زمینهاى این بخش از ورقه دارد.این رودخانه بادرازاى حدود 275 كیلومتر ابهاى قسمت شرقى بلوچستان را جمع اورى كرده و بعد از مشروب نمودن ایرانشهر از ان گذشته و به جازموریان مى ریزد. این رودخانه در 6 كیلومترى جنوب غربى بمپور قرار داشته واز ارتفاعات خاورى ایرانشهر سرچشمه میگیرد و به نامهاى محلى كارواندر و دامن نامیده میشود.و حوضه ابریز ان شامل حوضه ابریز جازموریان است. و در دو سمت ان جنگلى از درختان كهور -گز-كنار پرورش مییابد. بیشه زارها و استپهاى بیابانى و گیاهان خودرو نیز از پوشش هاى گیاهى موجود در منطقه بشمار میروندو كشت محصولاتى نظیر گندم ، جو ،ذرت ،انبه ،خرما ,حبوبات و مركبات كماكان در منطقه عمومیت دارد. دامهایى نظیر شتر,بز,گاو ,گوسفند نیز بطور عموم در منطقه پرورش مى یابند.

 

ویژگیهاى انسانى منطقه

 

  یكى از ویژگیهاى اساسى جمعیت در این منطقه تركیب قومى و ایلى انهاست.چرا كه قسمت اعظم جمعیت را ایلات و طوایف تشكیل میدهند كه روابط خویشاوندى در انها بسیار مستحكم بوده و مانع از دشمنیهاى درون طایفه اى مى گردد.مردم این منطقه از نژاد اریایى و طایفه بلوچ بوده و به لهجه بلوچى تكلم دارند .

دین انها اسلام و مذهبشان به دو صورت شیعه و حنفى میباشد.

   وضعیت پوشاك محلى و سنتى بوده و طرز ساخت و ساز منازلشان تابعى از شرایط نامساعد اب و هوایى است و چهره بافتى ان همانند سایر مناطق بلوچستان میباشد.

وجود عوامل طبیعى منفى و روابط پیچیده اجتماعى از یك سو و جاذبه هاى اقتصادى و رفاهى در سایر مناطق كشور نقش مهمى را در مهاجرت افراد داشته است.

مردم این منطقه همانند سایر مناطق بلوچستان بعلت انزواى فرهنگى -شرایط نامساعد جغرافیایى-عدم توسعه اقتصادى و صنعتى و كشاورزى در محرومیت و بیكارى بسر میبرند.چرا كه وجود تمامى این شرایط نا مساعد امكان استفاده از نیرى انسانى و بهره گیرى از حداقل امكانات را محدود میسازد.اگرچه به سبب وجود رودخانه بمپور مختصر زراعت و كشاورزى در بخشهاى جنوبى منطقه و در اطراف رودخانه دیده میشود ولى دامدارى و دامپرورى و انجام كارهاى دستى از فعالیتهاى عمده مردم منطقه بشمار مى رود.

 

تاریخچه مطالعات زمین شناسی

 

از مطالعات صورت گرفته در منطقه مورد مطالعه كه حدمابین اسپكه و بزمان است , میتوان به مطالعات زمین شناسى هوبر در سال 1962 اشاره نمودكه در راستاى تهیه نقشه زمین شناسى 250000/ 1 ایرانشهر روى ورقه 100000/ 1 بمپور انجام داد و نتیجه آن به همراه گزارش زمین شناسى 4 ورقه دیگر در نهایت توسط اقاى مهندس سهندى بصورت چهار گوشه ایرانشهر چاپ گردید.

گزارشات شركت ملى نفت ایران نیز در قالب مطالعات زمین شناسى بلوچستان و نقشه هایى كه از روى عكسهاى هوایى تهیه شده است ناحیه مورد مطالعه را تحت پوشش قرار مى دهد

مطالعات ژئوفیزیكى در سردگال واقع در شمال رود بمپور كه به منظور تعیین ضخامت لایه هاى آبدار و سفره هاى آب زیرزمینى و بررسى وضعیت هیدروژئولوژیكى و تعیین عمق و جنس سنگ كف به روش ژئوالكتریكى توسط سازمان آب منطقه اى جنوب شرق و مهندسین مشاور آب و خاك به مدت یك سال (50-51)صورت پذیرفت نیز از جمله كارهاى صورت گرفته در منطقه میباشد

 

زمین شناسى عمومى منطقه

 

  از نظر تقسیمات زمین شناسى ایران منطقه مورد مطالعه در زون جنوب خاورى ایران و بین دو ورقه بزمان در شمال و ورقه اسپكه در جنوب واقع بوده و بر اساس نقشه واحدهاى ساختمانى-رسوبى ایران ،م.ح.نبوى ،1355 میتوان ان را جز، زیر پهنه جازموریان در نظر گرفت .

این منطقه از نظر زمین شناسى بسیار جوان میباشد.بطورى كه بخش اعظم ان را رسوبات كواترنرى در بر میگیرد.قدیمیترین و جوانترین رسوبات ان بترتیب مربوط به زمان میوسن و كواترنرى است.بگونه اى كه میتوان اذعان داشت پیدایش وتشكیل و تكامل این منطقه در زمان ترشیرى ومتاثر از عملكرد فازهاى الپى سنوزوئیك (ساوین-اتیكن و پاسادنین ) صورت پذیرفته است.

در این نوشتار بطور دقیق اطلاعى از وضعیت وسن پى سنگ منطقه در دسترس نیست. ولى تصور میشود با توجه به قرار گیرى این منطقه در زیر پهنه جازموریان پى سنگ ان اقیانوسى باشد. قدیمى ترین رسوبات این منطقه (نهشته هاى میوسن ) بعلت عملكرد فاز الپى ساوین بصورت رخساره هاى خشكى كه معرف حوضه هاى رسوبى كم عمق است با لیتولوژى كنگلومرا ،ماسه سنگ ،سیلتستون و مادستون برجاى گذاشته میشوند كه بخشى از این نهشته ها در شمال خاورى منطقه بعلت شدت فعالیتهاى تكتونیكى چین خوردگى و گسلش پیدا نموده اند.در ادامه این تشكیلات بعلت عملكرد فاز كوهزایى اتیكن رسوبات تخریبى و قاره اى پلیوسن كه مشتمل بر كنگلومرا و ماسه سنگ است بر جاى گذاشته میشوند. عملكرد فاز كوهزایى پاسادنین در انتهاى پلیوسن نیز نقش مهمى را در چین خوردگى طبقات رسوبى این زمان و شكل گیرى نهایى این منطقه میتواند داشته باشد. رسوبات ابرفتى كواترنرى نیز بدنبال فرسایش و تخریب شدید ارتفاعات و واحدهاى سنگى قبلى به وسعت زیادى در منطقه دیده میشود.در كل میتوان اذعان نمود كه در زمان نئوژن یك حوضه رسوبى كم عمق با رخساره هاى قاره اى داشته ایم كه در زمان كواترنرى به رسوبات سطحى مبدل گشته است .

 

توپوگرافى

 

  مرتفع ترین بخش منطقه به ارتفاع 693 متر در جنوب ورقه و پست ترین ان به ارتفاع 487 متر در جنوب باخترى ورقه مربوط به تپه هاى ماسه اى كواترنرى است.

سیستم ابراهه ها در منطقه از روند عمومى شمال خاورى-جنوب باخترى و خاورى-باخترى تبعیت نموده ، نقش مهمى را در زهكشى و ابیارى منطقه دارند.

از ابراهه ها و رودخانه هاى معروف در منطقه میتوان رودخانه بمپور را نام برد كه در 6 كیلومترى جنوب غربى بمپور قرار داشته و از ارتفاعات خاورى ایرانشهر سرچشمه میگیرد و به نامهاى محلى كارواندر و دامن نامیده میشود.

این رودخانه با درازاى حدود 275 كیلومتر ابهاى قسمت شرقى بلوچستان را جمع اورى كرده و بعد از مشروب نمودن ناحیه اى به وسعت 2 در 4 كیلومتر حد ما بین ایرانشهر و بمپور از ان گذشته و به دریاچه فصلى جازموریان مى ریزد.

این رودخانه تقریبا در تمام طول سال اب داشته ولى میزان ان به اندازه اى است كه فقط میتوان كشت و زرع مختصرى را در اطراف ان انجام داد .قابل توجه اینكه حوضه ابریز این رودخانه شامل حوضه ابریز جازموریان است طبقات رسوبى در منطقه داراى شیب بسیار ملایمى میباشند و تپه هاى ماسه اى بخش اعظم جنوب ورقه را در بر گرفته اند.

تنها ساختمانهاى تكتونیكى در منطقه شامل گسله تراستى و تاقدیس بر گشته میباشد كه فقط در شمال خاورى ورقه وجود دارند.وجود اختلاف درجه سختى و درجه هوازدگى در سنگها بنوبه خود نقش مهمى را در چهره توپوگرافى منطقه نمایان میسازد.بطورى كه رسوبات كواترنرى در مقابل رسوبات نئوژن وضعیت ناپایدارتر و سست ترى را از خود نشان میدهد. وجود ساختمانهاى تكتونیكى -تراسهاى دره اى -مخروط افكنه ها -تپه هاى ماسه اى-رسوبات ابرفتى ,سیلابى و دریاچه اى نیز از چهره هاى بارز زمین شناسى در منطقه محسوب مى شود.

 

لرزه زمین ساخت منطقه

 

 از دیدگاه لرزه زمین ساختى منطقه مورد مطالعه در حوزه سایزموتكتونیك قسمت مركزى بخش خاورى ایران كه نمایانگر محیط بین صفحه اى است قرار مى گیرد. بر اساس نقشه احتمال وقوع زلزله بر حسب درجه مركالى نیز پهنه مورد مطالعه در محدوده5 تا 6 درجه مركالى قرار میگیرد كه در صورت وقوع زمین لرزه میزان خسارت وارده كم و یا حتى بدون خسارت است.بر اساس نقشه هاى پهنه بندى خطر نسبى زمین لرزه در مناطق جنوب خاورى ایران نیز ،محدوده مورد مطالعه پیرامون پهنه با خطر نسبى نسبتاً پایین-پایین قرار مى گیرد كه احتمال وقوع زمین لرزه هاى ویرانگردر آن بسیار بعید است و از نظر خطر زمین لرزه براى احداث شهرهاى جدید و گسترش مناطق مسكونى مناسب است.معذالك رعایت ایین نامه طراحى ساختمانى در برابر خطر زمین لرزه امرى اجتناب ناپذیر میباشد. 

<:P:>

ارسال فایلها بدون استفاده از اینترنت

payam بازدید : 745 1 / 6 / 1390 نظرات ()

  به درخواست یکی از دوستان این آموزش رو گذاشتم تا استفاده لازم رو ببره

 HyperTerminal  برنامه ای است كه توسط آن می توانید با استفاده از خطوط تلفن (و بدون نیاز به اینترنت) فایلهایی را از هر نوع به دوستانتان ارسال و یا از آنها فایلهایی را دریافت نمایید.

شاید شما هم مانند من از ارسال فایلها توسط ابزار ذخیره سازی (مانند CD، دیسك و...) خسته شده اید در این قسمت قصد داریم به بررسی یكی از قابلیتهای جذاب و كمتر شناخته شده ویندوز كه توانایی بالایی در ارسال و دریافت فایلهای مختلف به نام Hyper Terminal بپردازیم.

شعار بومی گرایی وبومی پرستی تا کی؟

payam بازدید : 843 1 / 6 / 1390 نظرات ()

  بیمارستان ایرانشهرکه چندین  سال قبل از پیروزی انقلاب ساخته شده همچنان میزبان مردم این شهرستان وحتی شهرهای همجوار دیگر است درمورد این بیمارستان هرچه گفته شود باز هم کم است چون از بودنش نبودنش بهتر است ، در آن صورت مردم زحمت حمل این همه مریض را به بیمارستان نمی کشند وهزینه های گزاف نمی پردازند بلکه درمنزل شاهد مرگ عزیزان خود شده بدون آنکه هزینه ای بپردازند  و تاکنون گوش کسی بدهکار نبوده واعتراض مردم به جایی نرسیده است وغالب پزشکان چنان به جان مردم افتاد ه اند که گویی داستان حمله گرگهای گرسنه به روستایی در صدها سال پیش تداعی می شود.

ازهیچان تا سیستان

payam بازدید : 1305 1 / 6 / 1390 نظرات ()

در ادبیات شفاهی مردم بلوچ تمثیلی است که گرسنگی تاریخی مردم بلوچستان و سیستان ،و نیز همدردی و تعامل دیرینه ومستدام آنهابایکدیگررابخوبی نشان می دهد.

هیچان ، روستائی است در دهانه تنگ سرحه یعنی تقریباهمان جایی که دادشاه بلوچ ، مادام کارول آمریکایی رادرآنجاکشت.قصه تمثیلی زیربنام «سگهای هیچان و سگهای سیستان » دربیشترنقاط بلوچستان معروف است.

حکایت می کنندکه،درست مثل همین سالهای ما، هفت سال ، هیچ باران نبارید. و سگهای هیچان ازگرسنگی به تنگ آمدند و تصمیم گرفتند تدبیری کنند. و برای نجات ازاین فلاکت راهی بجویند.پس،زوزه کشیدند و یکدیگر را فراخواندند و گردهم آمدندو رای زدند و بالاخره تنهاطریق،آن دیدندکه راهی سیستان شوندکه به انبارگندم نامی بود.

پس ازیک ماه شب و روزپیمایی ،خسته ورنجور به کارواندر فرو آمدند.تا دمانی بیاسایند . ازقضا در آنجا دسته ای سگ در سایه پرتگاهی لمیده بودند که با ورود هیچانی ها ، گوش تیز کرده سر برافراشتند.سگهای هیچان خو را به حوضچه های آب جاری چشمه سپردند و در آن غلتیدند وآب خوردند وبیرون آمده ،نزد دسته دیگر رفتند و پس ازسلام علیک ،احوال جوییدند. واحوال چنین شنیدند که :

درسیستان هفت سال است که آسمان نباریده ،چهارپایان همه از بین رفته اند .

حتی موشی به سوراخی هم باقی نمانده است ما هم تنها نیم جان باقی مانده از هفت جان خود رابه کول بسته به هیچان می بریم .بلکه در آنجا چیزی باب دندان بیابیم.

سگهای هیچان گفتند:

ما خود سگهای هیچان ایم که پس ازهفت سال چون زمین سیاه شد ،شور و صلاح کردیم و به طرف سیستان براه افتادیم که درآنجا چیز دندان گیری دست دهد. دراین هفت سال ما نان را به خواب هم ندیده ایم و...

گفتی (نان ) ؟!..

سگهای سیستان با چشمهای دریده ولفچه های آب افتاده پرسیدند وسگهای هیچان جواب دادند :

آری ،(نان).

چه باشد این(نان) ؟؟

یکی ازهیچانیها با پنجه اش شکل گردی را روی ماسه ها کشید وگفت:

این است (نان)

سگهای سیستان پرسیدند :

(نان) همین است ؟

هیچانیها گفتند :

همین است.

دراین وقت ،سگهای سیستان ناگهان حمله ور شدند به نان . وچنان گرد وخاکی کردند که نان در آن میان گم شد. ناچارایستادند تا گرد و خاک رقیق گشت ومعلوم شد که از نان خبری نیست .به یکدیگر شک برده بهم پریدند که: تو خوردی ، تو خوردی.....

سگهای هیچان اوضاع سیستان را دریافته ،آرام ،دمشان را گذاشتند لای پایشان و زدند به چاک دره آلیدر در نزدیکی کارواندر وسرازیر شدند به مقصد همان هیچان خود، که : زهی آب ولایت!

این که نقل شد ،حکایتی است درافواه .ومنظور از نقل آن به هیچ وجه من الوجوه توهین به سگهای هیچان وسیستان نیست.بلکه منظور ،یادآوری آن نخه باریک ارتباطی است بین انسان وانسان ؛ از زابل تا هیچان واز بلوچستان تا سیستان ؛ که وقتی روزگار تنگش را می کشید ،به امید یاری روی بیکدیگر می نهادند.

اما بگذر ازسگها و بگذار قحطی هفت ساله قدیمی را , که داستان دیگری است . داستان من وتوست در اکنون, در خشکسالی هفت ساله کنونی که پایانی هم برایش متصور نیست ودر هیچستان من هیزم هم قحط استو وقحطی من منحصر به این ها هم نیست. تو از میان شولای خاکستری شهر سوخته چون ققنوس سر برمی آوری وزندگی جدیدی را آغاز می کنی وهمه امکانات زمینی به کمکت می شتابند. تا سند هستی وچیستی خود را ،به جهان اعلام کنی .حتی هامون خشکیده ات را ازفرش زمین به عرش اعلا برسانی ودود ازقله تفتان برآوری .آیا می دانی دراین معنی که موضوع من است ،تفتان کجاست وهامون کجا؟

وقت آن است که خون موج زند دردل لعل

                                            زین تغابن که خزف می شکند بازارش

تغابن خزف ولعل ، عینا همان تغابن هامون وتفتان است . وقتی نقل دریاچه و آب و زراعت است ، بی تردید جایگاه هامون بسی وسیع تر ازبلندای تفتان!

اما زمانی که سخن از نماد یک فرستنده تلویزیونی است، آن نماد باید هیاتی شبیه به یک دکل داشته باشد ،نه یک همواره , ولو بی نهایت ؛ ولو یک دریاچه پر آب.

آنچه درآرم تصویری شبکه هامون نمایش داده می شود .دکلی است در پس زمینه : که آن آرم کوچولوی گرافیکی شبکه ،ازجایش می جنبد ،به راه می افتد وبر روی آن دکل استقرار برشانه استوار و امن و وافی به مقصود تفتان را می طلبد؛ نه درغلتیدن به پهنه هامون را .وخوش دارد آوازش را براوج یک کوه سر دهد .نه درحضیض هامونی خشکیده وترک ترک شده .

این به جای خود .ازاختلاف جمعیتی وجغرافیایی بگوئیم ؛جمعیت سیستان ،وجمعیت بلوچستان ! اینکه سیستان چه میزان جمعیت دارد وبلوچستان چه قدر؛این چند نماینده در مجلس دارد وآن چند ؟نیز به یاد بیاوریم که حدود جغرافیایی بلوچستان تا کجاها کشیده شده است وکل مساحت سیستان چند کیلومتر مربع است!

از این هم گذشته ،زبان بلوچی به شهادت حروف و واژه ها ونحوه تلفظ ،نه گویشی از گویش های زبان فارسی جدید ،بلکه قطع نظر از تاثیراتی که در سده های اخیر از فارسی وعربی پذیرفته ، بازمانده منزوی و مهجوری از زبانهای پارسی باستان ، اوستائی ، پهلوی وگاه سغدی و آرامی است . فرهنگ زارعی و شبانی _ ساربانی که ازهجوم فرهنگ های مهاجم کمتر صدمه دیده ،گواه بر این مدعاست.

و وقتی چنین باشد ، زبان بلوچی با وجود انزوا ومهجور ماندگی ، فرهنگ زنده ومنبع بی بدیلی است که در صورت محفوظ ماندن قادر است به فارسی معاصر نیز غنا ببخشد .

در این صورت ونیز به آن دلیل که ازجهتی خود زبانی مستقل است ،آیا به راستی شایسته آن نیست که از لهجه سیستانی به مراتب فراتر بایستد؟!

تلویزیون استان ، نه تریبونی برای مردم استان وعرصه تجلی تاریخ وفرهنگ ومعنویت قوم ، بلکه وسیاهه ای است برای تهی کردن از آن ، از عملکرد واوضاع واحوال تلویزیون بر میاید که ما باید سم به نعلی بسپاریم که نعل بند به دلخواه خود شکل داده است و نمی خواهد بداند هم ،این موجود سم دار نیست که هیچ ،اصلا حیوان هم نیست . بلکه انسان است واتفاقا مصداق شعوبا وقبائلا ؛ که لتعارفوا ، هم درباره اش صادق است .واین شعوب وقبائل ملزومات ومحذورات ومعاذیری هم دارند . مختصاتی خاص خود دارند که خدای آفریننده در سرشتسان نهاده است وبا یک امر و نهی ، که ربطی به معاریف ومنکرات هم ندارد . برطرف نمی شود .اینها با چهره مسی مفرغی خود از آن سوی هزاره ها آمده اند و با زبان وفرهنگ ومعنویت وارزشهای خاص خود آمده اند و آمده اند تا با نام وچهره وارزشهای خود زندگی کنند . نیامده اند که چهره خود را خرج برنامه سازی عده ای کنند. نیامده اند که از چهره و مختصات آنان به منظور جلب گردشگر وتماشاچی استفاده شود.

آنچه از چهره این مردم به نمایش گذاشته می شود نماینده چهره واقعی آنان نیست. چنین که از برنامه های شبکه هامون می توان گفت ،نظر تهیه کنندگان این فیلمها آن است که فیلمی در باره آدمهای نخستین ودست بالا در مایه رمز بقای عقب ماندگانی چون جنگلیان آمازون بسازند که به شکار موش صحرائی می روند. حرفشان را با اشاره بیکدیگر می فهمانند؛ هنوز به حیوان ناطق تبدیل نشده اند ، واز قانون جنگل استفاده می کنند ؛ وتریاک می کشند ، هروئین وکوکائین رد می کنند واز بدبخت کردن دیگران محفوظ می شوند و....و این شده است که ما یک دقیقه هم در برنامه های شبکه استانی (صدا ) نداریم .درحالی که برادران سیستانی به لهجه خودشان تماس تلفنی زنده دارند، نمایش اجرا می کنند . فیلم دوبله می کنند و ... مشهدی ها وگیلانی ها هم پیش از اینها لورل وهاردی را دوبله می کردند.

آذریها هم اضافه برهمه امتیازهای صدا وسیمایی ومطبوعاتی اخیرا یک کرسی به زبان ترکی در دانشگاهها هم گرفته اند .کردها هم چنین ولرها ...مابخیل نیستیم و نمی خواهیم دست پیش بارش رحمت بگیریم .اما این باران هم جهانی که به مصداق آن ضرب المثل ،بر سر همه باید ببارد ،چرا از این تکه از جهان دریغ میشود.چرا تیرگی یک سطحه کوچک از پوست تن ایران اسلامی ،آنهم بر اثر تابش آفتاب ، به (قانقریا) تعبیر می شود ؟ آیا ممکن نیست جوان ترین وروان ترین وشاداب ترین خون زندگی در زیر همین سطحه کوچک تیره را اتفاقا به همان دلیل تندی آفتاب _ بتوان یافت؟...

جوابی نمی آید .حتی روشنفکران ،شاعران ونویسندگان ومورخان ومحققان سیستان نیز سکوت کرده اند .آنها آگاهند که در ایران باستان اقوامی بودند. و قومی بود سکائی ،وقومی بود ماکائی .

واین دو قوم در همین دو قلمرو ساکن بودند و مراوده و بده بستان داشتند . شادی را تقسیم می کردند . درد را و مرگ و ماتم را نیز تقسیم می کردند.و اگر چه ناتنی ،اما برادر وار می زیستند.تمثیل آغاز این مقال ، گواه زنده ایست برآن گذشته های خوب. اما امروز ،حتی از روشنفکران نیزصدائی بر نمی آید.              ع- برهانی

<:P:>

سوزن دوزى ، هنرى مرجع و نمادین درسیستان و بلوچستان

payam بازدید : 956 1 / 6 / 1390 نظرات ()

  صنعت دستى سوزن دوزى بلوچى بعنوان هنرى مرجع و نمادین در استان سیستان وبلوچستان مطرح بوده و در خارج از کشور به ویژه در خاورمیانه ازصنایع معروف و شناخته شده است .

سوزن دوزى از هنرهاى دستى زنان و دختران بلوچ است که امروزه به علت استقبال زیاد مردم در سراسر دنیا بسیار مورد استقبال است .

زنان بلوچ با دوختن نقش هایى بر روى پارچه با نخ هاى مخصوص و در برخى موارد با نخ هاى زرین و سیمین این تکه ها را بر روى آستین ، دامن و یقه و جلوى لباس هاى بلوچى وصل کرده ، زیبایى خاصى به آن می بخشند.

در گذشته تکه هاى سوزندوزى براى محافظت و پوشش بیشتر لباس زنان استفاده می شد و امروزه زیبایى، هنر و صنعت نیز به آن افزوده شده است .

سوزن دوزى در نقش ها و مدلهاى متفاوتى با عناوینى شامل پرگار، سراوانى،هفت تارى، جاوک ، شیدا و یکتارى در فرآورده هاى مانند جاکلیدى، گوشواره ، تلسر، قاب عکس ، جلد آلبوم و رومیزى تولید و عرضه می شود.

مسوول صنایع دستى شهرستان نیکشهر دراین زمینه با اشاره به اینکه نگارش قرآن کریم به صورت سوزن دوزى و براى نخستین بار از این شهرستان شروع شده مى گوید : هنر صنایع دستى به ویژه سوزن دوزى دراین شهرستان بی نظیر است .

"خیرنساامیرى" می افزاید : در خیلى از زمینه ها مثل سوزن دوزى در حال پیشرفت هستیم و سوزن دوزى بلوچ در کل خاور میانه یک هنر مرجع و نمادین است .

وى گفت : براى رونق وبهبود صنایع دستى در نیشکهر طرح شناسایى صنعت گران زن بویژه در مناطق عشایرى انجام شده است .

وى گفت : صدور یک هزارو۲۰۰ کارت صنعتگرى ،پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و دوره هاى آموزشى از جمله کارهاى انجام شده براى بهبود صنایع دستى به ویژه سوزن دوزى درمنطقه است .

به هرحال صنعت دیرینه سوزن دوزى بلوچى براى قرار گرفتن درجایگاه ویژه خود نیازمند حمایت مسوولان است . ایجاد نمایشگاه هاى خاص ، پرداخت تسهیلات حمایتى به شاغلان دراین حرفه و فراهم کردن بسترهاى صادراتى از نیازهاى صنایع دستى منطقه ازجمله صنعت منحصر به فرد سوزن دوزى است .

استان سیستان وبلوچستان بابیش ازدومیلیون نفر جمعیت و۱۸۷ هزارکیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور بوده و صنایع دستى دراین استان از رونق خاصى برخورداراست .

 

زاهدان ،خبرگزارى جمهورى اسلامى

 

شهرستان نیکشهررابیشتر بشناسیم

payam بازدید : 1314 1 / 6 / 1390 نظرات ()

   این شهرستان درجنوب استان سیتان وبلوچستان قراردارد که درشمال ان شهرستان ایرانشهر جنوب ان چابهار شرق شهرستان سرباز درغرب ان استانهای کرمان وهرمزگان قرار گرفته اند دارای بخشهای مرکزی - لاشار- قصرقند -  بنت -  فنوج میباشد ازنظراب وهوا زمستانها معتدل وتابستانها گرم است دارای محصولات متنوع کشاورزی از قبیل خرما - پرتقال- لیموشیرین- نارنگی - انبه- لیموترش - خربزه درختی و... که در شهرستان کشت می شود متاسفانه در هفت سال اخیر بعلت خشکسالی مقدارمحصولات بشدت کاهش یافته اکثر قنوات ان خشک شده و خشکسالی ضربه جبران ناپذیری بر کشاورزان منطقه وارد کرده که با بارندگیهای امسال تا حدودی مشکل خشکسالی مرتفع شده است

بخش مرکزی  دارای روستاهای زیادی است از جمله : (کوشک - مخت - بلپیر- پتان - نگور-جلایی کلگ-ابشکی- پیتاپ-پوزگ- نیکو جهان- رمضان کلگ - بازیگر - زیرک اباد- کهورکان- خیراباد- کشیک - هیتک - سرگرانی - داروکان- سبز- رونگ- راوگ)

نکهچ(شامل دهستان ماهبان- روستاهای دشتاندر- اورنگ- کوراندپ)

 متسنگ (گرگان - گو - هیچان-کناردان- کوچینک- تخت ملک - نسفران- ملوران- چاه علی - برمک- شهریری- جوکان)

 دهستان چاهان شامل (کوراندپ- تابکتل- هنزم- زیردان)

بخش بنت شامل روستاهای (روفنان- کنارکمبان- سرگوست - سریزه- مین - چاهک - توجی- جوهانی - دستگرد- توتان- ممدان- دهان - دسک- ابگاه- چراغ اباد)

 بخش لاشار(اسپکه شامل روستاهای پیپ- سرحه-جاکس- ورکات- هریدوک- عیسی اباد- شیر اباد- دبگزان -چانف- گورناگان- شهریانچ)

بخش قصرقند شامل روستاهای (چندوکان- حمیری- هزاری- حاجی اباد- دزبن-کوه بن- ساربگ- بگ - کلمت- کوشوک- هیت- چوت اباد- کورسر-جنگل- کرداک- دهداتی- گربن- گوندرمان- پاتکوپ - میرچ- کرکوم- کهیری- نیلگ)

تعداد صفحات : 113

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
يكي از صالحان ، به خواب ديد پادشاهي را در بهشت !! و پارسايي را در دوزخ. پرسيد كه موجب اين درجات چيست؟ ندا آمد كه اين پادشاه به ارادت درويشان به بهشت اندر است و اين پارسا به تقرب پادشاهان در دوزخ !! (سعدي)
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 1578
  • کل نظرات : 906
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 740
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 114
  • باردید دیروز : 1,909
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 7,579
  • بازدید ماه : 28,344
  • بازدید سال : 306,680
  • بازدید کلی : 1,871,954